لشکریان حرکت کردند تا به سرزمین مورچگان رسیدند مورچه اى گفت: به لانه هاى خود بروید تا سلیمان و لشکرش شما را پایمال نکنند در حالى که نمى فهمند«1»
مورچه وقتی می بیند جان هم نوع خودش در خطر است آن ها را از خطر باخبر می کند و این نوعی امر به معروف است و ما خیلی وقت ها می بینیم که هم نوع خودمان در آستانه مرگ روحی است، مشغول گناه و معصیت است، ولی او را از این خطر آگاه نمی کنیم!!! مگر اهمیت امر به معروف را نمی دانیم؟
اهمیت امر به معروف و نهی از منکر:
1:برجسته ترین صفات پیامبران: وقتی می خواهیم در کتابی از دیگری خبر بدهیم سعی می کنیم برجسته ترین صفات او را در کتاب بنویسیم و خداوند هم وقتی می خواسته است در کتاب تورات و انجیل از پیامبر آخر الزمان خبر بدهد به یکی از صفات برجسته ایشان که امر به معروف و نهی از منکر می باشد پرداخته و می فرماید:
همان ها که از فرستاده خدا، پیامبر «امّى» پیروى مى کنند پیامبرى که صفاتش را، در تورات و انجیلى که نزدشان است، مى یابند آن ها را به معروف دستور مى دهد، و از منکر باز می دارد....«2»
2:بالاتر از جهاد: شدت گرما، سنگینی اسلحه، زخم های التیام نیافته، دست های قطع شده، شکم های پاره شده، خون های جاری، هر کس در جنگ این ها را ببنید می گوید خوش به حالش که عاقبتش به خیر شد و او به بهشت می رود چون جانش را در راه خدا و جهاد فدا کرده است اما این ها در مقابل امر به معروف و نهی از منکر قطره ای است در مقابل دریا همان گونه که رسول رحمت و مغفرت می فرماید:
همهی کارهای نیک نسبت به جهاد در راه خدا مانند قطره نسبت به دریاست. و همهی کارهای نیک به ضمیمهی جهاد در راه خدا، در برابر امر به معروف و نهی از منکر چون قطره نسبت به دریاست«3»
3: جانشین خدا: خیلی وقت ها از این که معاون اداره هستیم خوشحالیم و یا اگر ریس هستیم از شادی در پوست خود نمی گنجیم چقدر شادی و خوشحالی دارد برای کسی که بتواند جانشین خدا در زمین باشد و این جانشینی مختص کسانی است که مردم را به خوبی ها دعوت می کنند همان گونه که رسول گرامی اسلام می فرماید:
کسی که امر به معروف و نهی از منکر کند، جانشین خداوند در زمین و جانشین رسول خدا و جانشین کتاب خدا است«4»
جهت دیدن تصویر با کیفتی بهتر اینجا را کلیک کنید
منابع در
1:حَتَّى إِذا أَتَوْا عَلى وادِ النَّمْلِ قالَتْ نَمْلَةٌ یا أَیُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَساکِنَکُمْ لا یَحْطِمَنَّکُمْ سُلَیْمانُ وَ جُنُودُهُ وَ هُمْ لا یَشْعُرُونَ «نمل آیه 18»
2:الَّذینَ یَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِیَّ الْأُمِّیَّ الَّذی یَجِدُونَهُ مَکْتُوباً عِنْدَهُمْ فِی التَّوْراةِ وَ الْإِنْجیلِ یَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ یُحِلُّ لَهُمُ الطَّیِّباتِ وَ یُحَرِّمُ عَلَیْهِمُ الْخَبائِثَ وَ یَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ الَّتی کانَتْ عَلَیْهِمْ فَالَّذینَ آمَنُوا بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ وَ اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذی أُنْزِلَ مَعَهُ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ « اعراف آیه 157»
3: قَالَ أَمِیرُ الْمُؤمِنِینَ (ع): مَا أَعْمَالُ الْبِرِّ کُلُّهَا وَ الْجِهَادُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ عِنْدَ الامْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیِ عَنْ الْمُنْکَرِ إِلا کَنَفْثَةٍ فِی بَحْرٍ لُجِّیٍّ نهج البلاغة، حکمت 374.
4:مَن اَمِرَ بِالمَعرُوفِ وَانَّهی عَنِ المُنکَرِ فَهُوَ خَلیفَهُ اللهِ فِی اَرضِهِ وَ خَلیفَهُ رَسُولِ اللهِ وَ خَلیفَهُ کِتابِه«تفسیر نمونه ج 3 ص 38»